Kedves Ügyfeleink! Telefonhívásaink nagyon megszaporodtak. Minden kedves ügyfelünket visszahívjuk. Köszönjük a türelmet!

Blog

Trail és enduro kerékpárok - geometria és felhasználás - 2. rész

CsodaBike
CsodaBike
2022.11.21 14:34
Trail és enduro kerékpárok - geometria és felhasználás - 2. rész

A CsodaBike a trail- és enduro hegyikerékpárok specialistája. Mind e-bike, mind analóg kivitelben árulunk ilyen terepbringákat. De mi a különbség a trail-, az enduro- és egyéb terep bicajok között? Mi számít ma modern geometriának? Mit keresünk mi, a CsodaBike-nál egy kerékpárban? Erről szól blog bejegyzésünk.

A második részben a geometriáról elmélkedünk.

Az elmúlt években egyre laposabb fejcső szögekkel és egyre meredekebb nyeregcső szögekkel kísérleteznek a gyártók. Elsőként a kisebb márkák kezdtek el változtatni, majd egy pár év lemaradással követték őket a nagyok is.

A 2000-es években még 71-72 fok közötti, azonos fejcső- és üléscső szögekkel készültek a bringák.

Nézzétek meg pélául ezt a fenti 2010 körüli Giant kerékpárt és a párhuzamos fej- és üléscsövét

Mára eljutottunk oda, hogy még a konzervatívabb XC bringák fejcsöve is 68 fok körüli, a trail- és enduro kerékpároknál pedig 65 fok az általános, de már 63,5 fokos fejcsővel is gyártanak enduro kerékpárokat. Ezekkel a laposabb fejcső szögekkel és a hozzájuk tartozó rövid kormányszárakkal a meredek lejtők, technikás letörések sokkal egyszerűbbé és biztonságosabbá válnak, hiszen a villa még meredekebb lejtőn is előrefelé mutat és nem esünk át a kormányon ilyen helyzetekben, emellett stabilabbak is ezek a bringák nagy sebesség mellett.

A nyeregcső szögek ezzel szemben egyre meredekebbek lettek, ezzel a kerékpáros testsúlya előrébb kerül a bringán, nagyon meredek, technikás emelkedőkön ez lehetővé teszi az ülve tekerést, ami pedig nagyobb tapadást is biztosít a hátsó keréknek. XC bicajoknál is 74 fok körül járnak már a gyártók, enduro bringáknál 78 fok az általános, de vannak 80 fokos üléscső szöggel készülő kerékpárok is.

Szemre talán kevéssé látszik, de ennek a 2022-es Liv Intrigue-nek 65,8 fokos fejcsöve és 77,8 fokos ülésvázcsöve van. Nem párhuzamos a két cső, az látható

A szögek változásával egyidőben egyre rövidebb kormányszárakat és ehhez egyre hosszabb vázakat is készítenek. Fontos mutatószám a Reach, ami a a kerékpár pilótafülkéjének a hosszát mutatja meg tulajdonképpen, a középcsapágy vonalától a kormánycsapágy felső csészéjéig. Aki sokat szeret felfelé is tekerni, annak érdemes hosszabb bringát választania (nagyobb reach számmal).

Szintén lényeges adat a tengelytáv. Minél hosszabb a tengelytáv, annál stabilabb lesz a bringa gyors lejtőkön. Persze annál lassabb is lesz éles, szűk kanyarokban. Általánosságban elmondható, hogy a hosszabb rugóutas, enduro bringák hosszabb tengelytávval érkeznek, stabilabbak nagy sebesség mellett.

Nekünk, itt a CsodaBike-nál a modern, progresszívnek mondott geometriájú bringák mozgatják meg a fantáziánkat lapos fejcső szögükkel és meredek ülésvázcsövükkel. Furcsán néznek ki elsőre talán, hiszen már a múlté a párhuzamos villa és üléscső esztétikus összhangja, de elég ráülni egy modern gépre és legurulni azokon a technikás pályákon, amiken korábban nehezen vagy egyáltalán nem mertünk lemenni. Azonnal kiderül, miért keressük ezeket a számokat! Nem véletlenül tanácsoljuk használt trail- vagy enduro kerékpár vásárlásán gondolkozó vásárlóinknak, hogy 2-3 évnél régebbi bringát ne vegyenek, még akkor sem, ha az állapota makulátlan. A geometriája mára idejétmúlt lesz. Igen, valóban ennyit változott a kerékpár az elmúlt években.

Ne elégedjetek meg azzal, hogy egy bringa felszereltsége szimpatikus legyen. Mindig nézzétek meg a részletes geometriai adatait. Látni fogjátok, milyen különbségek vannak két olyan kerékpár között, amiket látszólag ugyanarra a célra gyártottak.

Ha tehetitek, próbáljatok ki egy modern terepbringát, meg fogtok lepődni, hogy milyen könnyű vele durva terepen menni!

Ha pedig kérésetek lenne, keressetek minket.

Jó bringázást!