Hogyan (ne) tegyünk tönkre egy jó kerékpárt? - Tavaszi bringa karbantartás - 1. rész

Blogsorozatunkban azt nézzük meg, mit érdemes időről időre átnézni a bringákon és mik azok a karbantartási hibák, amikkel megrövidíthetjük az élettartamukat.
1. rész - Kerékpár tisztítás
Már-már tavaszi az időjárás odakint, de bárhogyan is alakul a február a továbbiakban, előbb-utóbb elérkezik az igazi tavasz, egyre többen ébresztik majd fel kerékpárjaikat téli álmukból. Ahogyan ébredés után mi sem ugrunk azonnal neki a munkának, a bicikliknek is jár egy kis törődés, egy kis figyelem, mielőtt felpattanunk rájuk.
Csak a tiszta, ápolt bringák tudnak 100%-osan működni és csak egy tiszta kerékpáron láthatók azok a kisebb sérülések, kopások, esetleges hajszálrepedések, amikre oda kell figyelnünk. Sáros vagy poros kerékpározás után, ha nem tisztítjuk le megfelelően a bicajt, előfordulhat, hogy a rászáradt sártól nem működik a váltó, szorulnak, nyikorognak a forgó-, mozgó alkatrészek.
Amint tudjuk, minél hamarabb tisztítsuk meg a bringánkat egy esős, sáros tekerés után. Bő vízzel, kíméletes mosószerrel érdemes lemosni őket, mosáshoz a kerti slag vagy egy nagy vödör víz ideális. A nagynyomású mosó viszont mindenképpen kerülendő. Cyclocross közvetítésekben ugyan láthatjuk, ahogyan nagynyomású mosóval mossák a versenyzők kerékpárjait, de ne feledjük, azokat a kerékpárokat rendszeresen apró darabokra szedik és új alkatrészekkel újraépítik a szerelők. A magas víznyomás minden olyan helyre bejuthat és magával viheti a port, koszt, ahová azok nem valók. Meglepően sokszor találkozunk olyan teleszkópos villákkal, amik belül kopottak, rozsdásak, javíthatatlanok és kiderül róluk, hogy a gazdájuk nagynyomású mosóval szokta mosni őket. Ne tegyük! Elektromos kerékpárok esetében a gyári garancia elvesztését is eredményezheti a magasnyomású mosás.
Többször láttuk és hallottuk azt is, hogy valaki a láncról és fogaskoszorúról nagynyomásúval csapatja le a koszt. Ez jó ötletnek tűnhet, de az olajos szennyeződés a féktárcsára fröcsöghet, ami, ha a fékbetétekkel érintkezik, onnan többet el nem távolítható, a fék teljesítményét radikálisan csökkentheti. Arról nem beszélve, hogy a sok kosz és víz bemehet a hátsó agyba is, a csapágyakhoz vagy a racsni belsejébe.
Összefoglalva:
+
- Kerékpárunkat mindig bő vízzel mossuk tisztára
- Használjunk kerti slagot vagy egy nagy vödör vizet
-
- Ne hagyjuk a bringára rászáradni a sarat, koszt
- Ne használjunk magasnyomású mosót