Most 5% kedvezménnyel kedveskedünk Nektek 300 000 Ft kosárérték felett! Az akció minden termékünkre (kivéve az akciós bringákat és villákat) visszavonásig él!
Blog

Hogyan (ne) tegyünk tönkre egy jó kerékpárt? - 4. rész

CsodaBike
CsodaBike
2022.04.11 17:32
Hogyan (ne) tegyünk tönkre egy jó kerékpárt?  -  4. rész

Blogsorozatunkban azt nézzük meg, mit érdemes időről időre átnézni a bringákon és mik azok a karbantartási hibák, amikkel megrövidíthetjük az élettartamukat.

4. rész - Váltás

Ha eddig eljutottunk a kerékpár átnézésében, akkor rátérhetünk a váltásra. Szépen működő váltó nélkül nem lesz élvezetes a bringázás. Tegyük szerelőállványra a kerékpárt vagy egyszerűen üljünk fel rá és sík terepen próbáljuk ki az összes fokozatot, egyenként. Figyeljük meg, hogy melyik irányba vált könnyebben vagy éppen nehezebben - felfelé- vagy lefelé váltáskor? Ha nem pontos a váltás, legtöbbször elég egy beállítás. Ehhez használjuk a váltókarnál és / vagy a váltón található műanyag, kézzel forgatható utánállító csavarokat. (Ha kifelé tekerjük, hosszabb lesz a bowdenház - jobban feszül a bowden benne).

Ha egyszer jól beállítottuk a váltónkat, nemigen lesz szükség az alsó-és felső határolócsavarok állítására, ám ha azt tapasztaljuk, hogy minden fokozat szépen működik csak valamelyik legszélső fogaskerékre nem megy fel könnyen a lánc, netán átesik az utolsó fogaskeréken, akkr mindenképpen be kell állítanunk a két kis csavarral a határértéket. Ez nagyon fontos, mert a küllők közé beeső lánc akár ki is törheti a küllőinket vagy megsértheti a vázunkat.

A harmadik fém csavar a váltónkon az úgynevezett B-csavar. Ezzel a csavarral tudjuk beállítani, hogy milyen közel legyen a felső váltógörgő a fogaskoszorúhoz. A pontos távolságot a váltórendszer gyártója és a modell függvényében kell meghatározni és beállítani. Ha nem pontos a beállítás, nem lesz jó a váltásunk. A beállításhoz a gyártók kis műanyag szerszámot is árulnak (A Sram az Eagle váltókhoz pl. ezt), a 12 sebességes Shimano váltók kanalán pedig már feltüntetik a megfelelő beállítást.

Ha továbbra sem pontosak a fokozatok, vagy feltűnően nagy erő kell a váltáshoz, valószínűleg cserélnünk kell a váltóbowdent és a bowdenházat. Ebben az esetben figyeljünk oda, hogy a váltónkhoz passzoló bowdent válasszunk (Ugyan 0,1mm csupán a különbség a Sram és a Shimano bowdenek átmérői között, ami a legtöbb esetben elhanyagolható, tapasztalatunk szerint azonban a Sram országúti váltói csak a Sram bowdenekkel működnek pontosan). Ha a váltóbowdenek tiszták, újak, és a váltás továbbra is pontatlan, előfordulhat, hogy ki kell egyenesítenünk egy borulás során elgörbült váltófület. Utóbbihoz szakszerviz segítségére, célszerszámra lesz szükségünk.

Nem váltás ugyan, de ha itt tartunk, ne felejtsük el a bowdennel működő egyéb alkatrészeinket sem. A dropper nyeregcsövünk, vagy mechanikus fékünk bowdenjeit és bowdenházait is időről időre cserélni kell, ha azt érezzük, hogy nehezen mozognak.

Jó szerelést!