Most 5% kedvezménnyel kedveskedünk Nektek 300 000 Ft kosárérték felett! Az akció minden termékünkre (kivéve az akciós bringákat és villákat) visszavonásig él!
Blog

Hogyan (ne) tegyünk tönkre egy jó kerékpárt? - 3. rész

CsodaBike
CsodaBike
2022.03.29 14:48
Hogyan (ne) tegyünk tönkre egy jó kerékpárt?  -  3. rész

Blogsorozatunkban azt nézzük meg, mit érdemes időről időre átnézni a bringákon és mik azok a karbantartási hibák, amikkel megrövidíthetjük az élettartamukat.

3. rész - Lánc

Nagyon sok kérdést kapunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan érdemes a hajtást és a láncot tisztítani, ápolni, kenni és mikor érdemes láncot és fogaskoszorút cserélni. Itt érdemes rögtön megjegyezni, hogy bár úgy szoktuk mondani, hogy használat közben “nyúlik” a lánc, igazából elsősorban nem nyúlik, hanem kopik - ezáltal nő meg a láncszemek görgőinek egymástól való távolsága és ez koptatja utána fokozottan a fogaskoszorút és a fogaskerekeket, hiszen ha kopott, már nem 3-4 fogba kapaszkodik a lánc, hanem igazából már csak egy fogba. Ebből rögtön azt is látjuk, hogy itt is fontos a tisztaság és a súrlódáscsökkentés, hiszen a tiszta, megfelelően ápolt lánc kevésbé kopik, tovább fog tartani. Javasoljuk, hogy bringamosás után a láncot egy ronggyal töröljük végig, ezzel is megakadályozva a rozsdásodását. Ha olajsáros, koszos a lánc, zsírtalanító szerekkel, vagy féktárcsa tisztító spray és egy régi fogkefe / rongy segítségével töröljük át, tisztítsuk meg és hagyjuk megszáradni. Az általunk forgalmazott Peaty’s Degreaser zsírtalanító működését az alábbi videó szemlélteti:

Lánckenéshez használhatunk láncolajat (Link) vagy láncviaszt (Link). Különösen esős, vizes időben bringázva jó választás az olaj, előnye, hogy tartósabban keni a láncot, hátránya, hogy a porral vegyülve fekete, olajsáros elegyet alkot, érintésre könnyen piszkosak lehetünk. Ezzel szemben a viasz előnye, hogy tiszta marad tőle a lánc, érintésre sem leszünk olajosak, koszosak. Hátránya, hogy gyakrabban kell alkalmazni. Elsősorban  száraz körülményekre javasoljuk a használatát.

Érdekességképpen a Peaty’s készített egy kombinált lánckenő szert, amelyben a nagyon finom, vékony olaj segít kitisztítani, a szemek közül kinyomni a piszkot, a viasz pedig keni a láncot. Vegyes körülmények közé javasoljuk a használatát (Link).

És, hogy milyen gyakran cseréljünk láncot? Ez nagyon sok mindenen múlik, nem lehet kilométerben megmondani. Országúti kerékpárral jellemzően többet tudunk elmenni egy lánccal, mint hegyi kerékpárral, a leggyakrabban pedig elektromos kerékpárokon kell láncot cserélni. Segít, ha keveset használjuk keresztbe váltva a láncot - a szélső fokozatok esetében a lánc oldalirányba is kénytelen hajolni, ez is fokozza a kopását. Az is növeli a láncok élettartamát, ha igyekszünk váltás közben kevésbé terhelni a hajtást. Ahogy fent már írtuk, a legfontosabb talán mégis a lánc tisztántartása és kenése. Amikor egy lánc nagyon elkopott, elkoptatja a fogaskoszorút és akár a lánctányért is, ezért ha nem cserélünk láncot időben, számolnunk kell egy új fogaskoszorúval és lánctányérral is, mert az új lánc a kopott fogakon meg fog ugrani.

Az egyik legolcsóbb kerékpáros szerszám - a fentiek miatt pedig talán minden kerékpárosnak az egyik legfontosabb - a láncnyúlás mérő (Link), segítségével ellenőrizhető, hogy mikor csereérett a láncunk. 0,75%-os nyúlásnál már mindenképpen javasolt az új alkatrész felszerelése, így 3-4 láncot is elhasználhatunk egy fogaskoszorúval. Ismerünk olyanokat is, akik már 0,5%-nál cserélnek.

Azok számára, akik otthon szeretnék szerelni a kerékpárjukat, mindenképpen javasolt egy láncbontó szerszám a megfelelő lánchossz beállításához (Link).

Hasznos eszköz továbbá a patentszemes láncok szereléséhez egy patent fogó. Segítségével a láncsere csak egy mozdulat. Mindenképpen javasoljuk a beszerzését azoknak, akik maguk szerelik a láncukat (Link).

Összefoglalva:

+

  • A láncunk legyen mindig tiszta és száraz
  • Használjunk megfelelő kenőanyagot - olajat vagy viaszt - a láncunkra
  • Ellenőrizzük a lánc kopását rendszeresen láncnyúlásmérővel
  • Ha magunk szeretnénk a láncunkat cserélni, szerezzük be a megfelelő célszerszámokat

-

  • Ne hagyjuk, hogy a láncunkra rászáradjon a sár, vagy a víztől, nedvességtől megrozsdásodjon
  • A koszos, feketén olajsáros lánc nem menő - hallottátok már a "bringás vádli-tetoválás" kifejezést? Nehéz lemosni...
  • Amelyik lánc nyikorog csikorog, csörög, az éppen erősen kopik

Ügyeljetek a kerékpárotokra, meghálálja a törődést!