Kell egy gravel bike - 3. rész
Kell egy Gravel bike!
Czettele Péter gondolatai
Jó lenne már egy Gravel bringa is!
Melyiket választanám?
3. rész:
Melyik modellt választottam végül és mik az első benyomásaim?
Ahogy az előző részben írtam, azt vettem a fejembe, hogy olyan gravel bringát választok, melyen a leginkább hasonlóan érezhetem magam az utóbbi időben megszokott enduro bringákhoz.
A geometriát tettem az első helyre.
A Marin 2023-as kínálatából a Gestalt XR és az X10 modellek rendelkeznek a leglaposabb 67,5 fokos fejcsőszöggel, és leghosszabb 460mm (XL) Reach-csel.
Nehezítette a döntésemet, hogy ezt a modellt még nem volt alkalmam kipróbálni, ugyanakkor nagyon kíváncsi is voltam rá.
Az magasabb felszereltségű XR modellt nézegetve a dropper és menő GRX 600-as szett miatt elsőre úgy tűnt, megtaláltam, amire vágytam, bár a fehéres színe nekem nem annyira jött be, majd ennek a videónak megnézése után döntöttem végül az olcsóbb X10 mellett:
Az XR fogaskoszorúja csak 11-42T, az X10 mdellé viszont 11-51T.
Az X10 türkizes színe nekem nagyon tetszik, a vázba simán tudok integrált droppert szerelni.
Az 1x10seb. Microshift Advent X kuplungos váltás-szettről sok jót hallottam már, így legalább alkalmam nyílik saját bringán is kipróbálni.
Főbb paraméterei és az első benyomásaim:
Alu váz: 12x142mm átütőtengely, Integrált droppervezetés, BSA angol menetes középcsapágyház, Tapered fekcső, (sajnos csak) 27,2mm nyeregszárat fogad, így egyelőre 125mm utasnál hosszabb droppert nem sikerült találnom hozzá. Az enduro bringáimban amúgy 240mm utas droppereket használok.
Carbon villa Tapered nyakkal és 12x100mm átütőtengellyel. Szépen illeszkedik a vázhoz, kellő hely van a gumiköpenynek.
A vázon és villán is sok-sok rögzítőszem a táskák, kulacstartók, szerszámtartók részére.
Egyelőre csak a fidlock rögzítésű kulacsomat tettem fel.
Már az összeszereléskor beépítettem egy 120mm utas OneUp droppert, ami elég könnyedén ment, révén hogy az alsó csőből a nyeregvázcsőbe a bowdenház a szabad levegőn keresztül jut át.
A OneUp V3-as dropperkarját egy 31,8mm átmérős bilinccsel a kormányszárhoz közel helyeztem el a bal oldalon. Menet közben jöttem csak rá, hogy nem tudom egyszerre a fékkart és a dropperkart is kezelni, hanem ehhez fogást kell váltanom, tehát vagy megszokom ezt, vagy kipróbálom a PNW dropperkarját, ahogy a srác videóján is látható.
Az integrált hajtómű lánckereke 42t sajnos nem cserélhető. Ha ez a lánckerékméret nem jön be, akkor kompletten lehet csak cserélni. Egyelőre azt tudom mondani, aszfaltra kiváló, a Kamaraerdő legmeredekebb emelkedőin épp csak fel tudtam tekerni taposópedállal.
A MicroShift Advent X 10seb. kuplungos váltója papíron csak max. 48 fogat tud kezelni, de úgy látszik, a Marinnél simán összerakták a Sunrace 11-51T sorával, amivel kiválóan működik együtt.
Megszoktam és nagyon szeretem a Deore XT és a Sram GX Eagle 1x12 fokozatú rendszerét, de ezen a Sunrace soron akkora ugrások vannak az egyes fokozatok között, hogy azon meglepődtem.
Az Advent X jobb oldali fékváltókarján két kis karocskával lehet váltani felfelé több, levelé egy-egy fokzattal. Mivel nem vagyok országúti fékváltókarhoz szokva, azt gondolom, ez is ugyanúgy megszokható, nekem jól kézreáll.
Sajnálom, hogy a bal fékkarba nincs egy kis dropperkarocska integrálva. :)
A gyári nyereg egész kényelmes számomra, a kormány átmérőjét viszont keskenynek találom a gyári bandázsolással. Ha bandázst cserélek, biztosan alá fogok tenni egy réteget.
A mechanikus Tektro MD-C500 fékek nyergében mindkét betétet mozgatja a mechanika, ami ügyes találmány. Terepre a 95 kilómhoz erősebb fékekre vágynék, aszfalton elfogadhatónak találom a fékerőt.
A gyári kerékszett elég alap, csak kónuszos agyakat találni benne, melyek egyelőre hibátlanul működnek, de később majd lehet, hogy lecserélem valami könnyebb ipari csapágyasra.
Nagyon tetszik, hogy a felnik belső szélessége 25mm, így alacsony nyomáson is jól tartja a 44mm széles VEE Rocket Man Tubeless Ready külsőket, melyek annyira meglepően jól tapadnak, hogy szinte sajnálom is aszfalton elkoptatni őket.
A kerekeket egyelőre még a gyári belsőkkel használom, félek is a tüskéktől, ezért biztos, hogy Tubelessre fogok váltani, csak még kitalálom, hogy maradnak-e ezek a kerekek.
Az 50mm hosszú gyári kormányszárat állva tekerésnél rövidnek találtam, a kormánymagasságot pedig alacsonynak, ezért először egy 70mm / 17 fokos, majd egy 70mm / 35 fokos kormányszárra cseréltem. Még így is alacsonyabban van a kormány a nyeregnél, de már jóval kényelmesebbnek találom.
Testhelyzetem a bringán:
A Gestalt X10 nyeregvázcsőszöge 74 fokos, ami gravelek között ugyan meredeknek számít, mégis jóval laposabb az általam oly kedvelt 78 fokosnál.
A laposabb nyeregvázcsőszög előnye talán a kisebb légellenállás lehet vízszintes tekeréskor, meredek mászáskor viszont sokkal könnyen emelgeti az elejét, emiatt kellhet előrébb dőlnöm, kiállnom, és/vagy hosszabb stucnira váltanom.
A 67,5 fokos fejcsőszög gravelek között ugyan extrém lapos, de a meredek lefeléknél nagyon jó biztonságérzést ad.
Az 1155mm hosszú tengelytáv gravelek között szintén extrém hosszú, de még így is 15-20 cm-rel rövidebb, mint enduro bringáimé. :)
A középcsapágy esése 80mm a keréktengelyekhez képest, ami alacsonynak számít, ezért figyelni kell, hogy kanyar közben hogyan tekersz.
A bringa további fejlesztéséről, és élményeimről majd egy későbbi részben fogok beszámolni.
Köszönöm, ha elolvastad!
Jó bringázást kívánok!